Mani maningkem, hiji ngaherang; dua
ngalenggang; tilu gumulung; opat mangrupa; lima usik; genep malik; tujuh kolot;
dalapan ngora; salapan tumpak dibaga; kasapuluh medal ka alam dunya.
Ngariksa
Kandungan
Lilana jalma anu reuneuh waktuna salapan
bulan sapuluh poé, anu dikawitan tina nyiram dugi ka waktuna ngajuru.
Reuneuh (Kakandungan) |
Nalika reuneuh geus tilu bulan, nyieun
bubur beureum jeung bodas. Palasipah anu nyangkaruk dina bubur beureum
ngalambangkeun hawa napsu awéwé, ari palasipah bubur bodas ngalambangkeun hawa
nafsu lalaki. Sabab jadina anak téh bakal aya dua rupa hawa nafsu, kukituna
neda pidu’ana sangkan budakna téh dina jero beuteung bisa berkah tur salamet. Saréngséna
salametan tilu bulanana, diayakeun deui salametan dina mangsa umur kandungan:
5, 7, jeung 9 bulan. Pokona kudu ngayakeun tiap itungan ganjil.
Nalika nincak kana opat bulanna, sok
diayakeun acara ketupat, tepat jeung tang-tang angin. Jeung teu
meunang ngayakeun acara sadekahan. Upacara opat bulanan dilaksanakeun
minangka béwara ka tatangga jeung dulur-dulur nu dareukeut, yén hiji awéwé keur
aya dina mangsa kakandungan. Biasana ieu upacara dilaksanakeun ku cara ngulem
ibu-ibu pangaosan pikeun macakeun doa salamet, biasana mah doa nurbuwat atawa
doa lianna sangkan orokna séhat, salamet, sarta sampurna teu kakurangan nanaon.
Nalika nincak
kana lima bulanna diayakeun kagiatan sadekah gabah atawa bangsal anu ditendeun
dina jero bokor jeung ditutupan ku daun waluh. Palakiah dina éta hal, miboga lambang:
sangkan musibah anu bakal datang henteu ka alaman. Salian acara kagiatan
bangsal,
sok diayakeun nasi tumpeng jeung nasi uduk anu dijerona aya endog. Bangsal anu
diwadahan ku bokor sarta di luhurna ditutupan ku daun waluh, maksud dina kecap “bangsal”
sacara metonomis mirip kecap “bengsal” (sial). Sedengkeun kecap “waluh” sacara
metonomis ngaharib-harib kana kecap “waluya” (salamet). Jadi, maksud utama
ayana hajat bangsal téh nya éta: ngaleungitkeun sagala kasialan sarta diganti
ku kawaluyaan.
Nalika genep
bulan, teu aya kagiatan anu lian.
Nalika nincakna
kana tujuh bulanna kudu pisan diayakeun sadekahan, boh éta jalma anu beunghar
atawa jelema biasa, kudu pisan nyumponan kana éta hal. Lamun henteu mampu, kudu
nyieun bubur bodas jeung bubur beureum pikeun disadekahkeun. Salametan ieu mangrupa
salametan panggedéna diantara upacara salametan lainna. Acara
dina tujuh bulanan sok disebut acara tingkeban, tebus weteng atawa babarik
(babarit). Tingkeban artina panutup, jadi lamun diécéskeun mah runtuyan
kagiatan sadekah anu pamungkas. Tebus weteng artina mayar budak anu dijero beuteung
indungna. Lamun babarik nyaeta babarengan nyalametkeun sangkan anu reuneuh bisa
salamet. Saprak tingkeban, urusan ngajaga nu reuneuh jadi tanggungjawab paraji.
Tingkeban téh mangrupa salametan keur nu kakandungan anu pangceuyahna diantara
upacara-upacara sejenna, ditilik tina lobana proses upacara jeung réana sarat
anu kudu dicumponan.
Aturan dina
acara tingkeban geus matok tur matuh kana katangtuanana. biasana sok dilakukeun
dina bulan Hijriyah anu aya tanggal tujuhna nyaéta: tanggal 7; tanggal 17; atawa
tanggal 27. Anapon anu diperlukeun dina acara tingkeban mangrupa kadaharan
samodél: hui; bonténg; kacang; endog jeung lauk. Daging sasatoan sabangsaning:
daging domba; daging sapi; jeung daging kebo, teu meunang pikeun acara
tingkeban sabab bakal ngabalukarkeun nurut buat,
cacat atawa paéhna bakal samodél sato anu geus dipeuncit. Salain
ti éta oge, kudu aya serba tujuh. Nya éta: kembang tujuh rupa; mayang pinang;
daun andung (hanjuang); daun kelewi; daun kemuning; daun waluh gedé; daun jawér
kotok; daun jaringao; buah kalapa gading anu bisa diukir pikeun nyieun
gambar wayang Arjuna atawa Sumbadra. Lamun teu bisa nyieun wayang, cukup waé
nulis ngaran wayang éta. Salian ti éta, kudu aya jarum sakurang-kurangna
tujuh. Anu tujuanna, pikeun penyemat daun tempat rujak
kanistrén, nyaeta rujak anu ditutu rasana hanaut dijieun tina: hui, cau ngora, ceremé,
jambu, balimbing, jeung buah ngora. Salain ti éta ogé, kudu disadiaan: lawon (kaén)
panjang tujuh helai; belut tujuh siki; elekan nya eta ruas bumbu anu leutik
kira-kira sajeungkal panjangna tujuh batang; ayakan tina awi tujuh siki; pariuk
paranti nyangu jeung cai atah anu dijero kendi. Anapon dina prak-prakan pikeun
méré sadekah, dina jam tujuhan isuk-isuk atawa burit. Waktu pikeun sadekah,
kudu disadiakeun: wadah cai anu gedé diteundeunan tujuh rupa kembang; dangdaunan
tujuh rupa; belut jeung rujak anu geus disadiakeun tadi.
Geus sadia anu sagala rupa sarat pikeun
acara tingkeban, masyarakat di ulem pikeun acara tingkeban. Masyarakat anu
ngahadiran, ngadu’akeun pikeun kasalametan anu keur reuneuh sangkan bisa
dilungsur-langsarkeun dina ngajuru. Nalika réngsé ngalaksanakeun acara tingkeban,
masyarakat anu ilubiung kana éta acara, teu meunang balik saacan bérés acara tur
kudu kaluar kanu lawang anu béda, teu meunang kaluar tinu lawang waktu asup.
Palasipah éta, wiréhna anu arék ngajuru téh bisa lungsur-langsar tur bisa
salamet. Salian ti éta oge, runtuyan acara tingkeban téh: ngamandian anu keur
reuneuh maké kembang tujuh rupa, anu miboga lambang atawa ma'na nya éta: hirup;
kakuatan; ningalina; ngadéngéna; nyaritana; perasaana jeung kahayangna.
Dina upacara
tingkeban loba pakakas nu kudu disadiakeun salaku kalengkepan upacara. Pakakas-pakakas
éta ngabogaan lambang.
1.
Kembang jambé (mayang) anu
ngandung harti “hayang” nya éta “hayang hadé”, saperti seungitna kembang éta.
2.
Kembang 7 warna ngalambangkeun 7
hal nya éta hirup, kakuatan, panempo, pangrungu, omongan jeung kahayang.
3.
Ayakan dijieun tina awi ngandung
ma’na yén élmu anu dipiboga ku urang, kudu bisa dipilah-pilah mana nu hadé nu
ngabogaan mangpaat pikeun dunya jeung ahérat sarta mana nu teu hadé.
4.
Kalapa gading (kalapa ngora) anu
digambaran tokoh wayang, Srikandi jeung Arjuna ngandung ma’na mudah-mudahan
anakna nurut, alus rupa jeung kulitna saperti kulit kalapa gading nya éta
konénglangsat.
5.
Belut nu diasupkeun ti beulah
luhur sinjang nalika ngalaksanakeun upacara mandi kembang ngalambangkeun
sangkan engké dina waktu ngalahirkeun lancar, saperti belut kaluar tina
liangna.
6.
Rujak kanistren nu dijual ka
barudak ngandung lambang yén ti mulai harita geus béak mangsa ulin sawaktu
budak jeung satuluyna jadi indung. Rujak kanistrén rasana pait, kesed, haseum
jeung sajabana ngalambangkeun sangkan sagala kasusah jeung patina hirup
diajarkeun ka anakna. Kitu ogé lamun rujak rasana lada ngalambangkeun yén engké
orok anu dilahirkeun téh lalaki, jeung lamun teu lada orok anu dilahirkeun téh
berarti awéwé.
7.
Tujuh rupa kadaharan, nya éta
beubeutian saperti sampeu, hui, boléd, suuk, kacang tanah, ganyol jeung sagu.
8.
Sinjang panjang 7 lambar.
9.
Jajambaran, tempat cai jeung
kendil anu eusina belut. Belutna 7, lamun euweuh cukup ku 1 belut pikeun sarat.
10.
Kalapa gading nu digambaran
Arjuna ksatria nu gagah jeung tokoh Srikandi tokoh wanoja anu geulis. Lamun teu
digambaran kudu ditulis ngaran tokoh wayang eta.
Dina prak-prakanana ieu upacara sok
diayakeun pengajian babarengan sarta biasana maca ayat-ayat Al-quran nya éta surat
Yusuf, surat Lukman sarta surat Maryam minangka surat-surat anu dianggap mulya.
Lian ti éta ditataharkeun ogé parabot pikeun upacara ngamandian nu keur
kakandungan, sarta anu utama nya éta rujak kanistren anu diwangun ti 7 rupa
bungbuahan. Nu keur kakandungan dimandian ku tujuh kulawarga deukeut anu
dipingpin ku saurang paraji sacara bagilir kalayan ngagunakeun 7 lembar lawon samping
batik anu dipaké gunta-ganti unggal guyuran sarta dimandian ku cai kembang
tujuh rupa. Sanggeus kitu acara dituluykeun kana siram ibu hamil anu dipingpin
ku indung beurang. Ibu hamil dibawa ku paraji ka hareupeun imah. Anu saméméhna
geus ditataharkeun aya jajambaran anu eusina duit, jumlah duitna numutkeun kana
wedal salaki jeung pamajikan anu ditambahkeun anu geus dicampuran kembang tujuh
rupa. Mimitina indung beurang ngebut-ngebutkeun kembang mayang ka awak ibu
hamil, tuluy boh gadis boh ibu-ibu nyalampeurkeun, lantaran ceuk sahaol mah
bakal téréh boga anak. Sanggeus kitu indung paraji mawa kalapa gading anu geus
digambaran bari ngadu’a, doana nya éta:
Bismilahirohmanirohim
Macakeun Qomat, Surat Al Fathihah, Al
Falaq, Al Fathihah,
Pangéran anu kawasa muga-muga
babar sing mulus rahayu berkah salamet, sing lungsur langsar, mun istri sing
geulis mun pameget sing kasép, sing soléh manahna, sing pinter mencari élmuna,
Bismilahirohmanirohim
Macakeun Sahadat, Surat Al Kautsar,
Sabulan ngahérang, dua bulan
ngalengang, tilu bulan gumulung, opat bulan mangrupa, lima usik, genep malik,
tujuh kolot, 8 ngora, salapan medal ka dunya, borosot héor.
Dina guyuran katujuh diasupkeun belut nepi
ka beunang kana beuteung nu keur kakandungan, ieu hal dipimakdud sangkan lancar
dina prosés babaran. Bareng jeung murag na belut, kalapa gading anu geus
digambaran ku tokoh wayang ku salakina dibeulah maké bedog. Ieu hal dipimaksud
sangkan orok anu dikandung sarta kolotna miboga laku lampah anu hadé. Sanggeus
réngsé dimandian biasana nu keur kakandungan didangdanan tuluy dibawa ka tempat
rujak kanistren anu geus disiapkeun. Tuluy anu keur kakandungan ngajual éta
rujak ka barudak sarta para sémah anu hadir dina éta upacara, sarta
maranéhanana meulina ngagunakeun talawengkar, nya éta kenténg anu geus dijieun
buleud kawas duit kencring. Nalika nu keur kakandungan ngajual rujak, salakina
mah miceun sésa parabot mandi kawas cai sésa dina jajambaran, belut, kembang,
jsb. Kabéhanana éta kudu dipiceun di jalan simpang opat atawa simpang tilu,
sanggeus rujak kanistren béak terjual runtuyan upacara adat tingkeban réngsé dilaksanakeun.
Nalika nincak kana dalapan bulan, teu
aya kagiatan sadekah tapi sok diayakeun dina waktu nincak kasalapan bulan,
nyaéta ngayakeun acara sadekah bubur lolos jeung sadekah lampu. Bubur lolos
(dahareun nu dijieun tina tipung béas digulaan, maké santen tur dibungkus ku
daun cau) ngandung maksud: supaya dina waktu ngalahirkeun, orok bisa kaluar
kalayan lancar jeung salamet, sedengkeun lampu miboga maksud: supaya orok nu
dilahirkeun miboga haté nu caang. Lampu nu dipaké biasana lampu cempor atawa
lampu témpél.
Nalika nincak kana salapan bulan, para
sepuhna atawa salakina nyiapkeun mangrupa-rupa dangdaunan atawa beubeutian
pikeun nyiapkeun nyanghareupan ngajuru. Anapon dangdaunan anu diperlukeun, nya éta:
pucuk daun singungu; daun tétér; daun kemuning; daun ganas, pucuk daun awi
tali, daun kahitutan, daun bau, daun sembung, daun jawer kotok, daun galling;
daun urang-aring; séréh; daun tarawés; jeung daun tilem. Anu mangrupa beubeutian,
nyaéta: konéng santen; konéng gedé; konéng temen; konéng hideung; konéng joho;
konéng bodas; lampuyang; laja; kunyit; panglay; katumbar; jeung bawang bodas.
Anu mangrupa akar-akaran, nyaéta: akar bawang putih; akar carulang; akar tétér;
akar kanyéré; akar tapakliman; akar kiambang; jeung akar dadap. Mangrupa
siki-sikian, nyaéta: siki jaat; peundeuy; béas ketan hideung; béas ketan beureum;
pala; cengkéh; rejek; jamuju; santen; rinu; mata hiang; ketumbar; jeung tampar
hantu. Mangrupa kulit tangkal, nya éta: tangkal sintok; pucuk masoji; jeung kayu
manis. Salian ti éta ogé, pikeun nolak iblis anu sok remen ngaganggu samodél
kuntilanak, kudu nyadiakeun: panglay; jaringao; daun salam; jeung jukut palias,
anu di gantungkeun dina tempat anu ngajuru.
Nalika nincak kana sapuluh bulan
(reuneuh mundingeun/teu normal), sok diayakeun upacara reuneuh mundingeun. Upacara
reuneuh mundingeun dilaksanakeun upama awéwé nu kakandungan leuwih ti salapan
bulan. Ieu upacara diayakeun sangkan nu keur kakandungan téréh ngalahirkeun.
Dina prak-prakanana, beuheung nu kakandungan dikangkalungan kolotok munding
sarta ditungtun ku indung beurang (paraji) bari maca doa ngurilingan kandang
munding. Upama euweuh kandang munding, bisa diganti ku ngurilingan imah nu
lobana tujuh kali.
Dina runtuyan kagiatan anu reuneuh anu
sok dilakukeun unggal bulan, miboga ma'na jeung palasipah nyaéta:
1.
Bulan kahiji (reuneuh sabulan) disebut:
Ngahérang. Nyaéta, ngajadikeun suci atawa beresih. Hartina, kandungan masih
kaciri herang. Dina bahasa agamana mah: alkah.
2.
Bulan kadua (reuneuh duabulan)
disebut: Lumenggang. Nyaéta, ngajadi kentel. Hartina, geus kentel sanajan
transparan kénéh (ngalangkang). Dina bahasa agamana mah: kasapah.
3.
Bulan katilu (reuneuh tilubulan) disebut:
Kumambang. Hartina, geus mengkel jeung buleud. Dina bahasa agamana mah: nutpah.
4.
Bulan kaopat (reuneuh opatbulan)
disebut: Gumulung. Nya éta, ngajadikeun hiji. Hartina, geus padet tur buleud. Dina
bahasa agamana mah: amarullah.
5.
Bulan kalima (reuneuh limabulan) disebut:
Mangrupa. Sabab dina bulan éta, geus ngajadi mangrupa jelema. Hartina, geus
kaciri bungkeuleukanana. Dina bahasa agamana mah: Ahmad.
6.
Bulan kagenep (reuneuh
genepbulan) disebut: Usik. Hartina, janin geus karasa usik. Dina bahasa agamana
mah: Ahmad.
7.
Bulan katujuh (reuneuh
tujuhbulan) disebut: Malik. Hartina, geus sampurna anu ngawujud manusa jeung geus
bisa gerak. Nyaéta, posisina geus bisa malik. Dina bahasa agamana mah: Muhammad.
8.
Bulan kadalapan (reuneuh
dalapanbulan) disebut: Kumentar-Kumentir. Hartina, geus bisa néangan jalan
kaluar. Dina bahasa agamana mah: Muhammad.
9.
Bulan kasalapan (reuneuh
salapanbulan) disebut: Ngaruang-ruang. Hartina, geus aya jalan pikeun kaluar
tinggal nungguan waktuna kaluar. Biasana umur kandungan salapan bulan téh sok
disebut: bulan alaeun. Dina bahasa agamana mah: Muhammad.
10.
Akhir bulan kasalapan atawa asup bulan
kasapuluh, orok dibabarkeun (kaluar anak). Eta sok disebut ngaran Rosululloh
jeung kolot beheula. Umur kandungan anu teu normal (leuwih ti salapan bulan
biasana sok pada nyebut: reuneuh mundingeun).
Aya istilah ngaruang nya éta tanda rék
ngajuru, dimana beuteung karasa murilit jeung awak teu ngarareunah. Nalika
kajadian éta, sok didatangkeun paraji atawa indung beurang. Istilah paraji
miboga harti nya éta tukang atawa ahli dina ngurus anu rék ngajuru. Nalika
prak-prakan paraji biasana sok mawa kanjut kundang anu dijerona kunyit, bangle,
jaringao, tali putih jeung péso. Aya palakiah kagiatan nalika baris ngajuru
supaya lungsur-langsar nyaéta:
1.
Salakina kudu ngalungkeun endog
tina arah sirah kana sukuna pamajikanana.
2.
Nyieun jaropi anu ngagunakeun
gayung anu disemburkeun kana emun-emun diteruskeun kana puser beuteungna anu rék
ngajuru. Bari ngaléngkahan tur ngalungkeun gayung, kudu ngucapkeun "Hayu
geuwat geura tuturkeun Bapa "
3.
Nendeun keris
borojol, tujuanna sangkan bisa kaluar ngaborojol samodél keris éta. Nalika arék
ngajuru dina waktu peuting –sangkan euweuh anu ngaganggu kanu rék ngajuru,
biasana salakina tataranjang –tujuanna pikeun ngusir kuntilanak. Dina
prakna ngajuru, lamun hésé biasana éta nu rék ngajuru téh dititah: diuk
jongkok/diukna ngunjar, maksudna pikeun ngungkulan kana héséna ngajuru. Pikeun
mikanyaho kana waktu arék ngajuru, biasa sok ngeueuman jukut fatimah anu diteundeun
dina jawan. Eta maksudna: sangkan bisa katingali anu dimana jukut
fatimah ngarekah yen éta deukeut kana arék ngajuru. Sabalikna lamun éta jukut téh
teu ngarekah, can bisa ditangtukeun iraha ngajuruna. Waktu dina arék ngajuru téh,
dua atawa tilu poé. Dina waktu éta biasana bakal kaluar cai kakawahan tur
dibarengan kaluarna orok. Kaluarna orok anu salamet biasana sok diteundeun dina
nyiru tur dibulenan ku calana bapana anu beresih –palakiah éta téh, sangkan
engké budak mun geus gedéna henteu kadatangan ku mangrupa panyakit. Paraji biasana
ngurus heula orok, geus bérés éta orok, kakara diteruskeun ngurus indungna.
Pamali
Pamali, nya éta: larangan sepuh urang. Anu
maksudna, teu meunang ngalakukeun hiji pagawéan lantaran sok aya matakna. Dina istilah
ieu, kecap pamali dipatalikeun jeung kecap: pahing, pantrang, jeung cadu.
Pamali anu nyampak nalika keur reuneuh
nya éta :
1.
Teu meunang saré dimana waé jeung
teu meunang maké bantal (teu meunang saré teu maké bantal?), sabab bakal ngabalukarkeun
hésé nalika baris ngajuru.
2.
Teu meunang ngadahar tutut, bisi
tunduh dina ngajuru.
3.
Teu meunang ngadahar intip, bisi
bali orok kaluarna hésé.
4.
Teu meunang diuk nangunjar, bisi
engké ngajuru éta orok suku tiheula (sungsang)
5.
Teu meunang diuk dina hareupeun
panto atawa lawang panto (ngalong), bisi hésé ngajuru
6.
Teu meunang diuk dina kulit:
domba; sapi; kebo; atawa diuk dina taneuh teu maké samak, sabab bisi
ngaluarkeun darah saacan ngajuru.
7.
Teu meunang mandi maké raksukan
baseuh, sabab bisi ngadatangkeun panyakit anu ngaluarkeun cai nalika ngajuru.
8.
Teu meunang ngadahar telor (endog)
kulub, sabab anakna engké bisi bisul dina sirahna.
9.
Teu meunang ngadahar ganas, sabab
bakal ngadatangkeun panyakit ateul dina pipina atawa koréng.
10.
Teu meunang ngadahar salak, sabab
engké bakal ngadangkeun panyakit koréng dina sirahna.
11.
Teu meunang ngasaan sayuran dina
séndok, bisi engké anakna goréng rupa.
12.
Teu meunang nangkarak, sabab
bakal ngabalukarkeun engké budakna dilahirkeun dina kaayaan nangkarak.
13.
Teu meunang dahar belut, engké
bisi budakna ulin waé.
14.
Teu meunang dahar kapiting jeung
lélé, bakal ngabalukarkeun anakna boga watek harak.
15.
Teu meunang saré tibeurang, bakal
ngabalukarkeun engké ngajuru dina kayaan kotor.
16.
Teu meunang ningali anu maot,
bakal ngabalukarkeun budakna miboga rupa pucat jiga bangké.
17.
Teu meunang dahar anu lada-lada,
sabab ngabalukarkeun panyakit hésé miceun kokotor.
18.
Teu meunang dahar waluh, sabab
engké bisi gendut beuteungna.
19.
Teu meunang nendeun gulungan
samak, sabab bakal dideukeutan ku kuntilanak.
20.
Teu meunang mawa botol dijingjing,
sabab bakal ngabalukarkeun sirah orokna leutik
21.
Teu meunang dahar udang, sabab
bakal hésé nalika ngajuru.
22.
Teu meunang ngéwa kanu goréng patut atawa goréng lampah,
23.
Teu
meunang suaban sasauran
Lian ti ayana pantrangan pikeun nu
kakandungan (pihak awéwé), aya ogé pantrangan pikeun salakina diantarana;
1.
Teu meunang peupeuncitan;
2.
Teu meunang nyiksa sasatoan;
3.
Teu meunang nguseup;
4.
Teu meunang ngadu hayam, ngadu
domba jrrd.
Tur jalma lian ogé teu meunang nyinggung
perasaan jalma nu keur reuneuh. Salaki pamajikan mun kapaksa kudu migawé nu
dipantrang, alusna kudu ngucapkeun kalimah samodél: “utun inji hayu urang
motongan hayam, tapi kade ulah sapotong-potongna lamun lain potongeunana”
atawa “amit-amit jabang bayi ulah
saturut-turutna” bari beuteung di usap.
Mun
aya samagaha jeung lini, kudu di angir mandi. Kudu maké tumbal seuseukeutan
sapertos péso tikel alit nu digantélkeun dina kutang atawa baju nu reuneuh.
Ngajuru
Rek Ngajuru |
Mimiti disebut poé lahirna (upamana
lahir poé ahad),
Ahad (gujrag) béas nu di wadahan ku unem nepi ka mancawura di ténjrag
ku halu talupuhna, orok sok ngarénjag ngocéak reuwaseun.
Senén, salasa, rebo, kemis, juma'ah,
saptu (gujrag) béas jeung duit récéh dina
unem nyamirat ngeplos kana conggang di pulung ku budak di kolong.
Terus dipépélingan di papay ku
pancadria tinu pangluhurna:
Mimiti tina panon: tong
satenjo-tenjona mun lain tenjoeunana,
Tuluy kana irung, tong
saambeu-ambeuna mun lain ambeueunana,
Tuluy kana ceuli, tong sadéngé-déngéna
mun lain déngéeunana,
Tuluy kana baham, tong
saomong-omongna mun lain omongkeunnana,
Tuluy kana leungeun, tong
sacabak-cabakna mun lain cabakeunana,
Tuluy kana larangan, tong
sa.......na mun lain.........eunna,
Tuluy kana suku, tong
satincak-tincakna mun lain tincakeunana.
Ténjrag pamungkas satarikna,
indungna ngagurinjel, orok ngadengék tuluy di rawu ku ma paraji orok
ditangkeup ditimbang di bébénjokeun: “deudeuh anaking nu geulis/nu
kasep sing jadi jalma soleh” tuluy di sodorkeun ka indungna nu geus meunang
ngamandian, nu geus nyanda di pa enggonan tengah imah, sukuna diteueulkeun kana
batu panyandaan, ku indungna di tangkeup di hadiahan cai susu munggaran orok
ngalempréh tibra.
Cuplak puseur dina 3 poé atawa 7 poé,
tuluy nyalametkeun puput puseur, puseur anu geus puput di wadahan kana kanjut
kundang di baturan ku bénggol, cariu, konci, emas di tambah ku surat kalahiran
jeung péso tikel nu sok dipaké keur ngandeg.
Nincak 40 poé hajat mahinum, nyieun
bubur pahinum jeung rujak séréh nyalametkeun sapuratina, di dieu mah meunang
peupeuncitan. Orok di cukuran buukna di tukeuran ka emas sabeungbeuratna buuk,
di pasihkeun ka ema paraji di barengan ku hayam sasapihan nu di sebut
ngahuripan. Hajat 40 poé ogé sok disebut hajat néang gumurih, dina
wanci ieu ogé sok sakalian di sunatan mun lalaki, di gusaran mun awéwé.
Di
daerah séjén mah, nénjrag atawa ngagebrag orok téh kieu:
Kasus
1
Ngurus orok ilaharna ku paraji salila opat
puluh poé nalika utun atawa inji kaluar tina beuteung indungna, tuluy éta orok
téh ditangkarakeun anu asal posisina nangkub. Sanggeus kitu, orok téh di
teundeun dina nyiru tuluy di tutupan ku samping (tina beuheung nepi ka sukuna).
Sanggeus kitu paraji tatahar ngurus
indung éta orok, dituluykeun kana ngurus orok. Samping anu tadi di paké nutupan
téh dibuka, tuluy paraji ngaracek bali jeung ngurut éta tali ari-ari,
sabeulahna diurut kana arah beuteung éta orok jeung sabeulah deui kana arah
bali.
Sanggeus kitu éta ari-ari téh di talian
ku bola tilu kali beungkeutan. Beungkeutan kahiji jarakna dua ramo tina
beuteung orok, beungkeutan kadua jarakna dua ramo tina beungkeutan nu kahiji.
Beungkeutan katilu jarakna tilu ramo tina beungkeutan nu kadua jeung saterusna.
Sanggeus kitu maké landasan konéng temen
jeung duit récéh di handapna, tali ari-ari nu tadi di teukteuk ku hinis. Bagian
anu di teukteuk nya éta antara bagian anu kadua jeung nu katilu. Duit anu
dijadikeun landasan nya éta duit ringgit atawa duit emas. Landasan éta
miboga udagan sangkan éta orok ka hareupna bakal jadi budak gedé milik jeung
séhat.
Sanggeus tali ari-ari diteukteuk, éta
orok dimandian ku cai haneut kuku. Sanggeus bérés éta, orok di teundeun dina
palupuh tuluy diténjrag (suku paraji téh dihentakan tilu kali di luhur palupuh,
mimiti di belah luhur pas mastaka, kadua di belah katuhu, katilu di belah kénca).
Lamun imahna lain panggung biasana lain di ténjrag tapi digebrag, carana
numbuk-numbukeun halu kana pangrih, lobana tilu kali. Najan béda tapi tujuana
mah sarua sangkan éta orok téh teu jadi budak anu reuwasan.
Saencan diténjrag atawa digebrag, paraji
osok macakeun runtuyan poé –tapi anu mimiti disebut mah, poé kalahiran éta
orok, tuluy ngurut tina poé kalahiran orok. Contona: orok téh lahir poé
Ahad, jadi paraji macakeuna: Ahad, Senén, Salasa, Rebo, Kemis, Juma’ah, Sabtu,
anu di barengan ku jampé. Sanggeus kitu éta orok dibalur ku konéng anu geus di
réndos, tujuana sangkan éta orok kulitna lemes.
Sanggeus kitu diteundeun deui dina nyiru
bari di salimutan. Orok, di adzanan di belah katuhu jeung qomat di belah kénca.
Tuluy paraji mawa éta orok ka hareupeun hawu, tuluy mawa wadah tarasi, tuluy
éta orok diparancahan ku kekecapan jiga kieu:
“Utun (lamun lalaki) Inji (lamun
awéwé) mangka ati-ati!
ceuli ulah sadéngé-déngéna, ari
lain déngéeunana,
panon ulah sok saténjo-ténjona,
ari lain ténjoeunana,
irung ulah saambu-ambeuna, ari
lain ambeueunana,
sungut ulah saomong-omongna, ari
lain omongkeunana,
suku ulah satincak-tincakeunana,
ari lain tincakeunana,
leungeun ulah sok
sacokot-cokotna, ari lain cokoteunana.”
Tuluy leungeun orok diasupkeun kana
wadah tarasi, sanggeus paraji macakeun deui mantra-mantra, tuluy éta orok di
bawa deui ka tempat anu tadi. Halis éta orok di balur ku sasihung bawang bodas,
maksudna sangkan halisna alus melengkung lir bawang bodas.
Dina bahamna diteundeunan gula atawa
dibalur ku madu, sangkan éta orok téh amis budi. Sanggeus kitu biwirna di balur
ku bawang beureum sangkan alus seurina, Tungtungna éta biwir orok téh
dirapetkeun ku tapok jambé atawa cupat jambé maksudna sangkan biwirna teu jebéw.
Sanggeus kitu, dipaké keun tameuh atawa
gurita. Sanggeus tali pusar diobatan ku konéng, tuluy dibedong jeung mastakana
dikarudungan ku daun taleus hideung sangkan mastakana teu benjol. Sanggeus kitu
mah éta orok téh di golérkeun deukeut indungna, sedengkeun deukeut mastakana
disimpen aseupan butut ditonggéngkeun jeung dicorétan ku apu seupah.
Sedengkeun di unggal sisi éta orok téh
diteundeunan dua bebegig anu dijieun tina sapu, anu hiji disebut Aki Maranak
jeung hiji deui Nini Maranak. Tuluy dina piring aya: puncak manic; endog hayam
hiji; uyah guluntungan; jeung cabé. Tuluy aya kanjut kundang, baréra, kisi,
jeung péso.
Di belah tungtung suku orok di teundeun
damar. Unggal poé –isuk-isuk jeung soré orok dimandian ku cai haneut,
tuluy dibalur ku konéng anu geus di rendos nepika lemes. Sedengkeun bujalna
dibalur ku mehong sangkan sésa tali ari-ari anu masih rapet téréh garing. Lamun
bujal éta leupas, mangka diayakeun salametan anu disebut puput puser ilaharna
mah di antara opat atawa lima poé ti mimiti lahir.
Nalika katujuh poéna diayakeun salametan
anu disebut nurunkeun, nya éta mawa orok ka luar imah ku upacara halaman. Dina
10 atawa 15 poé, orok dimandikeun ku cai anu diteundeun tolowéngkar anu
dibeuleum saméméhna; daun bacang; jeung kalakay daun cangkring –maksudna
sangkan ngaleungitkeun bulu hiang orok anu jadi ti mimiti lahir.
Kasus 2
Barang gubrag jeung ngagoar ceurik,
diadzanan jeung diiqomatan ku bapana –jadi, nu pangheulana kadenge ku orok
téh: asma Alloh.
Jabang bayi anu geus diberesihan jeung
dimandian ku paraji, tuluy ditunda di luhureun tempat anu mun digebrag sorana
rada tarik –dina méja upamana. Paraji tuluy ngagebrag tujuh kali:
Tong satempo-tempona, mun lain
tempoeunana;
(kitu ceuk paraji satengah ngagorowok ditungtungan ku ngagebrag meja –biasana
ku batu. Jabang bayi biasana ngagoar ceurik, reuwaseun).
Tong sadéngé-déngéna, mun lain
déngéeunana;
(gebrag deui)
Tong sacabak-cabakna, mun lain
cabakeunana;
(gebrag deui)
Tong saomong-omongna, mun lain
omongeunana;
(gebrag deui)
Tong saambeu-ambeuna, mun lain
ambeueunana;
(gebrag deui)
Tong satincak-tincakna, mun lain
tincakeunana;
(gebrag deui)
Tong sacokot-cokotna, mun lain
cokoteunana;
(gebrag deui)
Terus paraji ngadu’a:
Sing pait getih, Pahang tulang;
Hirup kumbuh jadi manusa nu
sampurna.
Jabang bayi satuluyna dipasrahkeun ka
indungna, sina disusuan ku cisusu munggaran.
Bada Ngajuru
Aya sababaraha pantangan anu geus
ngajuru salila tilu bulan, nyaéta :
1.
Teu meunang ngadahar anu digoréng-goréng.
2.
Teu meunang ngadahar endog
3.
Teu meunang ngadahar waluh gedé
4.
Teu meunang ngadahar cau
5.
Teu meunang ngadahar anu haseum-haseum
6.
Teu meunang ngoyagkeun tilam orok
Saenggeus tilu atawa dalapan poé puserna
geus coplok, biasana sok diayakeun salametan bubur bodas jeung bubur beureum
bari méré ngaran ka orok anu ku indung bapana dibéré ngaran panghadéna.
Aya sababaraha kapercayaan ngeunaan kana
ngaran, nya éta :
1.
Nalika anu ngajuru tur orokna
maot waé, éta budak téh kudu dingaranan: Runtah, Kadut jeung Sarah
2.
Nalika orok dilahirkeun dina mangsa
Safar, éta orok sok panyakit sasapareun (gedé ambek) mangka orok kudu dibéré
ngaran: Lélé, Betok jeung Bulus, tujuanna sangkan éta orok téh bisa miboga
kasabaran. Ngaran-ngaran éta bisa diganti nalika éta orok téh geus gedé (anu
disebut tea, ngaran "Nénéh"). Salila puser ari-ari orok éta can
leupas, biasana anu ngurus éta orok téh paraji. Lamun geus leupas, kakara anu
ngurus éta orok téh indung bapana atawa kulawargana. Saenggeus ari-arina atawa
puserna geus coplok, éta orok téh di mandian dua kali sapoé jeung maké bedak ku
ubar sasawaneun (bura beuweung) anu geus disadiakeun dina mangsa reuneuh
salapan bulan. Maksud dibedakan, ngarah éta orok téh henteu bau. Kira-kira dina
umur lima belas poé, dimandian maké daun bayang jeung dahan dadap atawa cangkring
anu geus garing, tujuanna sangkan bulu miang gugur jeung ngalembutkeun kulitna.
Dina bobogaan awéwé orok éta, biasana sok maké jawér kotok, tujuanna sangkan
budak éta henteu boga panyakit kulit jeung henteu ngaluarkeun kokotor anu matak
ngadatangkeun panyakit gecet. Jalma anu geus ngajuru teu meunang nginum cai
atah, sabab bakal ngabalukarkeun orokna utah-utahan. Kira-kira tilu poé atawa
tujuh poé, biasana anu geus ngajuru sok diayakeun ngurut anu dilakukeun
saminggu sakali, salila opat puluh poé diitung tina tujuh poéna geus ngajuru.
Bali atawa Santen
Bali mangrupa daging sagebleg nu
disambungkeun ku tali ari-ari kana bujal jabang bayi. Ieu bali ulah dipiceun
sagawayah, tapi kudu diurus heula saperti dibungbuan maké uyah, asem, jeung
gula. Tuluy ditutup maké kaén bodas nu geus diliangan ku awi leutik. Sanggeus
kitu tuluy dibawa, dikuburkeun di pipir imah atawa leuit. Sangkan ti jero
kuburan bali, bisa kaluar hawa sok dipalitan nolol luhureun taneuh sarta teu
beunang kapepedan.
Ngalarung Bali Sangkan Luhur Darajat
Baheula miceun bali atawa santen nu
kaluar sabada jabang bayi borojol teu kitu waé, tapi pinuh ku duduga jeung
peryoga. Ngarah jabang bayi engkéna luhur harkatna, bisa ngajungjung darajat:
agama; indung bapa; bangsa; jeung nagara.
Umumna bali atawa santen dikubur ku
paraji atawa indung beurang sanggeus ngurus jabang bayi nu kakara gubrag.
Nguburna teu asal, biasana mah dibungkus heula ku lawon beresih. Aya ogé nu
diasupkeun kana kendi leutik, dikuburna jeung kendi-kendina. Ngaruangna rada
jero, luhurna ditindihan batu ngarah teu dikali ku anjing. Lolobana dikubur
dipipir imah, tapi di Ciniru Kuningan mah ngaruangna téh sok diparapatan jalan
nu mindeng kaliwatan. Teu kapapay naon maksudna, ngan bisa jadi udaganana
supaya jabang bayi mun geus gedé: lampar; jembar; jeung loba sobat keur batur
pakukumaha.
Aya ogé anu ngaruang bali téh di tempat
karamat. Bali anu meunang mungkus ku lawon bodas jeung upih téh, terus dikubur.
Kuburanna diasupan palét –awi leutik nu biasa sok dipaké nyieun bebedilan
anu pélorna ku kanyéré, ngacung ka luar sangkan hawa asup ka jero.
Di Tundagan Kuningan, bali teu dikubur
tapi dilarung di leuwi walungan. Ngalarungna aya beurang, aya peuting –kumaha
gubragna jabang bayi. Teu bisa dililakeun, kudu gancang-gancang dilarung.
Kitu ogé mun jabang bayi lahir tengah
peuting, harita kénéh balina kudu gancang dilarung henteu bisa diisukeun –nu
matak, kulawarga anu wanojana keur kakandungan, heug geus bulan alaeun, sok
nyiapkeun upih jeung lawon bodas.
Baheula mah anu rék ngalarung bali, sok
maké baju husus: sirah diiket; baju toro –kamprét; jeung calana pangsi
hideung. Kabéhdieunakeun mah, pakéanana téh biasa waé ilahar jeung pakéan umum.
Nu penting mah sopan, henteu sempral-semprul teuing –lantaran lain rék
miceun runtah.
Prak-prakanana Ngalarung
Teu Sagawayah Ngurus Bali/Santen |
Mun orok lalaki, diasupan duit kencring
nu jumlahna jangkep (genap). Ari orok awéwé mah, jumlah duit kencringna ganjil.
Gedé leutikna duit, teu ditangtukeun.
Sasajén sapuratina keur bawaeun ka sisi
walungan, disadiakeun dina wadah leutik –ngarah babari dibawa. Sasajénna
téh: kembang tujuh warna; sangu dua pincuk leutik; beuleum asin –biasana mah
pépéték atawa tanjan; palita –damar tina kantéh atawa kapas, maké minyak
keletik; jarum; eunteung; jeung sajabana.
Memeh jung indit, di du’a an heula.
Unina diantarana kieu:
Bul kukus menyan ka manggung;
Amit ka para karuhun ti bapa
katut ti indung;
Ka para Wali, ka Kanjeng
Rasulullah SAW, ka para Sahabat sakabéh;
Banyu rasa, banyu suru;
Banyu kaserangan aing;
Singlar beurang, singlar peuting;
Singlar sapapanjangna.
Bali nu dibungkus ku upih téh, diais ku
samping kebat di beulah kénca –teu béda jeung ngais orok. Leungeun kénca
mawa payung, ari leungeun katuhu mekel umpet –obor tina mancung kalapa keur
nyeungeut menyan. Sabot leumpang ngajugjug leuwi: teu weléh maca solawat
sedengkeun leungeun katuhuna ngupat-ngapitkeun umpet –ngarah teu pareum.
Lamun aya nu nanya, teu meunang ngawalon sakecap ogé –lamun ngawalon cenah
orokna moal anteng, bakal rungsing. Urang lembur anu pasarandog di jalan,
geus ngalartieun tara pirajeuneun nanya.
Anjog ka nu dituju, lalaunan aisan bali
atawa santen dibuka. Balina tuluy diteundeun di sisi leuwi, sasajén ditunda
gigireunana. Menyan diseungeut ku ruhay umpet. Bareng jeung haseup menyan nu
mumbul ka luhur, bari sundak-sanduk:
Kula nyérénkeun ieu santen;
Ka indung palebah dieu, ka bapa
salebah dieu;
Ka sadulur opat, kalima pancer;
Pangjajapkeun ieu orok, wasta …. (nyebut
ngaran orok);
Niat mangkat nyiar pirejekieun,
pidarajateun, sareng pijodoeunana;
Pasihkeun ka …. (nyebut
ngaran orok).
Geus kitu, bali atawa santen
dikerelepkeun ka leuwi –mun keur usum halodo jeung caina déét, bali téh sok
ditindihan ku batu badag ngarah teu aya nu ngagunasika.
Bérés kitu mah tuluy baralik, sasajén
jeung umpetna ditinggalkeun di sisi leuwi –henteu milu di ruang.
Cag.
Hapunten tina kakiranganana.
Hapunten tina kakiranganana.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar